نقشه یو تی ام (نقشه utm) و اخذ سند مالکیت

نقشه یو تی ام (نقشه utm) و اخذ سند مالکیت

نقشه یو تی ام (نقشه utm) و اخذ سند مالکیت به این صورت می باشد که اگر مالک بخواهد سند تک برگ برای ملک اخذ کند باید درخواستی به اداره ثبت بدهد و اداره ثبت برای صدور سندتک برگ مدارکی را از مالک درخواست می کند که مالک موظف است این مدارک را تهیه کند و به اداره ثبت ارائه دهد. از جمله مدارکی که مالک برای اخذ سند تک برگ باید به اداره ثبت ارائه دهد نقشه یو تی ام ملک می باشد در واقع نقشه یو تی ام به این منظور تهیه میشود که مساحت و موقعیت دقیق ملک مشخص شود.

اگرمالک بخواهد برای ملک نقشه یو تی ام تهیه کند،می تواند به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه کند و برای تهیه نقشه یو تی ام کارشناس با استفاده از تجهیزات نقشه برداری ، مختصات گوشه های ملک را برداشت می کند و سپس نقشه یو تی ام ملک را تهیه و ترسیم میکند و سپس نقشه را چاپ کرده و آن را مهر و امضا می کند،این نقشه با مهر و امضا کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی اعتبار می یابد و مالک با استفاده از نقشه یو تی ام تهیه شده از ملک خود می تواند به اداره ثبت مراجعه کرده و برای ملک سند تک برگ دریافت کند.

سندهای تک برگی مزیت های بسیاری دارند به طور مثال در اسناد تک برگ اطلاعات حقوقی و اطلاعات فنی وجود دارد و این سند با مساحت و موقعیت دقیق که در سیستم مختصات یو تی ام بدست آمده است تهیه می شود و در صورت اخذ سند تک برگ مرزهای ملک مشخص می باشد و در این صورت املاک مجاور نمیتوانند به حدود ملک تجاوز کنند. اسناد تک برگی به طور سیستمی و خوانا می باشد اما اسناد قدیمی چون به صورت دستی می باشد ممکن است به مرور زمان ازبین رفته و ناخوانا شود.

نقشه UTM یو تی ام چیست؟

نقشه یو تی ام نقشه ای است با مختصات جهانی که با تهیه این نقشه هر نقطه دارای مختصات منحصر به فرد و یکتا می شود. و هیچ دو نقطه ای مختصات یکسانی ندارد. این نقشه به دلیل ویژگی هایی که دارد امروزه برای املاک نیز مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد دارد.

نقشه یو تی ام تهیه می شود تا در نتیجه مساحت، ابعاد، موقعیت دقیق ملک تعیین شود. این نقشه از جانب بسیاری از ادارات و ارگان ها در خواست می شود. همچنین نقشه یو تی ام از جانب مراجع قضایی نیز در خواست می شود.

تهیه نقشه یو تی ام مزایای فراوانی نیز دارد در واقع با تهیه این نقشه ملک در جای خود تثبیت می گردد و امکان تعارض و تجاوز به حدود ملک وجود نخواهد داشت همچنین با تهیه این نقشه اختلافات مربوط به ملک نیز به حداقل می رسد. برای تهیه نقشه یو تی ام لازم است به فردی متخصص مراجعه نمود. هرگز برای تهیه این نقشه به افراد غیر متخصص مراجعه نمایید زیرا اولا این افراد نقشه یو تی ام را با دقت پایین تهیه می کنند. و ثانیا این نقشه برای امور ثبتی و قضایی تنها با مهر و امضای یک متخصص مانند کارشناس رسمی دادگستری مورد قبول قرار می گیرد.

تهیه نقشه UTM یو تی ام و مراحل تهیه آن

نقشه یو تی ام دقت بالایی دارد. این نقشه با مختصات جهانی منحصر به فرد است. تهیه نقشه UTM یو تی ام و مراحل تهیه آن که امروزه در بحث مبک و مالکیت بسیار پر استفاده است. نقشه یو تی ام به نقشه ای گفته می شود که بر روی زمین تعریف شده باشد. و تمامی نقاط بر روی آن دارای مختصات باشند. که مجموعه ای از این مختصات ها در سیستم مختصات جهانی یو تی ام جمع آوری کرده اند.  از این سیستم در بحث کاداستر استفاده می شود. که موقعیت دقیق ملک را بر روی زمین مشخص می کنند.

امروزه از نقشه یوتی ام برای صدور سند برای ملک استفاده می شود. که این قنشه پایه و ساس سند تک برگ است . زیرا بر اساس نقشه یو تی ام موقعیت دقیق ملک را بر روی زمین مشخص می کنند. و برای آن قطعه از زمین صادر می کنند. که این نقشه توسط کارشناس دادگستری نقشه برداری تهیه می شود.

زمانی که مالک در خواست سند تک برگ برای ملک بدهد باید تشکیل پرونده نیز بدهد. که این پرونده علاوه بر یک سری مدارک باید نقشه یو ی ام نیز از ملک تهیه شود. که این نقشه باید توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری تهیه می شود. به این صورت که با در خواست نقشه یو تی ام کارشناس مربوطه با استفاده از تجهیزات نقشه برداری در محل ملک مختصات گوشه ها و شکستگی های ملک را برداشت می کنند. و بعد از آن با ترسیم نقشه با توجه به مختصات های برداشت شده و بعد از آن با جانمایی در نقشه تفکیکی ملک نقشه تهیه شده تبدیل به نقشه ای با مختصات های یو تی ام می شود. این نقشه را چاپ کرده و با مهر و امضای کارشناس رسمی دادگستری به دست مالک می رساند تا برای صدور سند تک برگ اقدام شود.

نقشه یو تی ام (نقشه utm) و اخذ سند مالکیت

 

تهیه نقشه یو تی ام اداره ثبت اسناد

نقشه یو تی ام نقشه ای دقیق با مختصات جهانی می باشد. معمولا به دلایلی نقشه یو تی ام در خواست می شود. این نقشه کاربرد های بسیاری دارد. این نقشه همچنین در اداره ثبت اسناد برای انجام امور ثبتی کاربرد دارد. از جمله این کاربرد ها شامل موارد زیر است:

  • تفکیک ملک
  • رفع مغایرت سند
  • صدور سند بر طبق ماده 147
  • تبدیل سند قدیمی به سند تک برگی
  • تصحیح سند ملک

بنابراین بعد از در خواست نقشه یو تی ام از جانب اداره ثبت اسناد لازم است به صورت استاندارد و با کیفیتی بالا تهیه شود. در واقع برای تهیه این نقشه لازم است به فردی همچون کارشناس رسمی دادگستری مراجعه نمود. این متخصص با مهر و امضای خود به نقشه تهیه شده اعتبار می دهد.

درخواست نقشه UTM توسط شهرداری

شهرداری نیز ممکن است نقشه یو تی ام را از مالکین در خواست نماید. در خواست نقشه یو تی ام به این دلیل انجام می شود تا در نتیجه اطلاعات فنی دقیق ملک حاصل شود. شهرداری به جهت:

  • صدور مجوز برای ساخت ملک
  • تعیین میزان عقب نشینی ملک
  • بررسی دقیق ملک نسبت به طرح توسعه شهرداری همچون معابر و پل و ..

این نقشه را در خواست می کند. نقشه یو تی امی که شهرداری در خواست می کند نقشه یو تی ام دو هزارم است. با تهیه این نقشه اطلاعت فنی دقیق ملک حاصل می شود. همچنین نقشه یو تی ام  دو خطی نیز یکی از نقشه هایی است که ممکن است شهرداری در خواست نماید.

تهیه نقشه UTM کارشناس رسمی دادگستری

یو تی ام یک مختصات جهانی که معنای آن موقعیت دقیق بر روی زمین با مختصات منحصر به فرد است. این نقشه از جانب ادارات و سازمان های مختلف در خواست می شود. اداره ثبت اسناد طبق طرح جامع کاداستری کشور برای صدور سند تک برگ به موقعیت

مکانی ملک با مختصات یو تی ام و همچنین ابعاد و مساحت دقیق ملک احتیاج دارد. این اطلاعات با تهیه نقشه یو تی ام حاصل می شود. برای تهیه نقشه یو تی ام می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. تا در نتیجه این نقشه با دقت بالا تهیه شود.

تهیه نقشه UTM یو تی ام و مراحل تهیه آن به این صورت است که ابتدا برداشت زمینی انجام می شود. برای برداشت زمینی از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. در ادامه با اتمام برداشت زمینی ترسیم نقشه یوتی ام انجام می شود. برای ترسیم دقیق نقشه یو تی ام از اتوکد استفاده می شود. و با دقت بالا ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود. نقشه یو تی ام تهیه شده چاپ و مهر و امضا شده معتبر می شود. در نتیجه قابل ارائه به ادارات و سازمان های ملکی خواهد بود.

 

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما