تبدیل سند شاهنشاهی به سند تک برگ_جانمایی پلاک ثبتی

تبدیل سند شاهنشاهی به سند تک برگ_جانمایی پلاک ثبتی

تبدیل سند شاهنشاهی به سند تک برگ_جانمایی پلاک ثبتی به این منظور می باشد که اسناد قدیمی ای که برای دوره ی شاهنشاهی می باشد چون فقط در آن اطلاعات حقوقی وجود دارد مالک می خواهد که با تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ اطلاعات فنی ملک را داشته باشد وموقعیت دقیق ملک را مشخص کند و برای انجام اینکار باید جانمایی پلاک ثبتی انجام شود. اسناد تک برگی هم دارای اطلاعات فنی و هم اطلاعات حقوقی می باشند و موقعیت و مساحت دقیق ملک درآن ثبت شده است و برای تبدیل سند قدیمی به اسناد تک برگی باید جانمایی پلاک ثبتی و همچنین تهیه نقشه یو تی ام انجام شود. جانمایی پلاک ثبتی یعنی با استفاده از اسناد ثبتی بر روی سیستم مختصات یو تی ام تعیین موقعیت ملک طبق شماره پلاک ثبتی صورت گیرد.

برای انجام جانمایی پلاک ثبتی باید نقشه یو تی ام ملک را تهیه کرد و تهیه نقشه یو تی ام توسط کارشناسان رسمی دادگستری انجام می شود و چون نقشه ی یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی در واقع حکم سند جدید ملک را دارد حتما باید بدست یک کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی تهیه و مهر و امضا شود.

کارشناس از روی اسناد قدیمی مثل سند دفترچه ای یا بنچاق به محل دقیق ملک روی نقشه یو تی ام خواهد رسید.برای انجام جانمایی به یکسری مدرک نیاز است که مالک باید آن را در اختیار کارشناس بگذارد از جمله این مدارک سند قولنامه_سند مادر و…می باشد.

کارشناس رسمی دادگستری این مدارک رابررسی و با استفاده ازاین اسناد مکان ملک را پیدا می کند. و سپس برای تعیین موقعیت دقیق ملک گوشه های ملک را برداشت می کند. سپس مختصات ملک را به صورت مختصات یو تی ام به دست می آورد. و نقشه  یو تی ام تهیه شده را روی نقشه جانمایی می کند. و با استفاده از نقشه یو تی ام می توان برای دریافت سند تک برگ اقدام کرد.

جانمایی پلاک ثبتی

جانمایی پلاک ثبتی ملک در نتیجه محل و مختصات دقیق یک ملک را تعیین می کند. تعیین محل و مختصات دقیق ملک بر طبق پلاک ثبتی ملک ممکن می باشد.

در اسناد قدیمی ملک پلاک ثبتی ملک درج شده است. که در صورت نا معلوم بودن آدرس و یا حدود اربعه ملک در نتیجه انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک ضرورت دارد. در واقع برای کشف موقعیت دقیق ملک و استفاده از آن در اسناد تک برگی لازم است مراحل جانمایی پلاک ثبتی ملک به صورت تخصصی انجام شود.

در سند تک برگی علاوه بر پلاک ثبتی، آدرس دقیق ملک و نقشه و تصویر موقعیت ملک ثبت می شود. از این رو در مواردی از جمله تبدیل اسناد قدیمی به سند جدید و تک برگی لازم است جانمایی پلاک ثبتی ملک انجام شود. به جهت انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود.

جانمایی پلاک ثبتی ملک گمشده

در صورتی که ملکی گمشده باشد. یعنی آدرس معلومی نداشته باشد در نتیجه برای معلوم نمودن آدرس دقیق ملک لازم است جانمایی پلاک ثبتی ملک انجام شود.

جانمایی پلاک ثبتی برای ملک های قدیمی را کارشناس رسمی دادگستری می تواند انجام دهد. برای انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک از اسناد و مدارک ثبتی و قدیمی ملک استفاده می شود. در نتیجه بعد از انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک نقشه یو تی ام قابل تهیه می باشد. نقشه یو تی ام تهیه شده ما مهر و امضای کارشناس معتبر می شود. و قابل ارائه به ادارات خواهد بود.

جانمایی پلاک ثبتی برای ملک های قدیمی

پلاک ثبتی همان شماره پلاک اصلی و فرعی می باشد. که در اسناد قدیمی نیز ثبت شده بود. و مهم ترین شناسه هر ملکی بود. در گذشته پلاک ثبتی و یا همان پلاک اصلی و فرعی شناسه مهمی از ملک بود. به طوری که از طریق این پلاک اصلی و فرعی می توانستند آدرس دقیقی از ملک پیدا کنند. اما امروزه با افزایش ساخت و ساز تقسیم پلاک های فرعی به قطعات کوچک تر امکان تشخیص جای ملک از روی پلاک ثبتی کار دشواری است. و حتی بعضی از مالکین سند قدیمی از ملکی را دارند که دارای پلاک ثبتی است. ولی جای آن را نمی دانند.

از این جهت طرحی در سازمان ثبت در حال اجرا است که این پلاک های ثبتی را از نقشه یو تی ام جانمایی می کنند. و سند دفترچه ای را تبدیل به سند تک برگ می کنند.  جانمایی پلاک ثبتی برای ملک های قدیمی از عهده یک فرد متخصص بر می آید.

اگر مالکین جای دقیق ملک را بدانند و به تیم نقشه برداری برای جانمایی ملک نشان دهند. با بررسی مالکیت توسط کارشناسان نقشه بردار در محل حاضر می شوند. و با برداشت مختصات یو تی ام و ترسیم جای ملک را در سیستم کاداستر کشور بر اساس پلاک ثبتی آن جانمایی می کنند.

تبدیل سند شاهنشاهی به سند تک برگ_جانمایی پلاک ثبتی

در حالتی وجود دارد که مالک جای ملک را نمی داند و تنها مدارک مبنی بر مالکیت را دارد. که در این حالت اول باید با استفاده از نقشه های موجود و عکس های هوایی جای آن را مشخص و آدرس آن را مشخص کرد. و بعد با استفاده از مختصات یو تی ام جای ملک را بر اساس پلاک ثبتی جانمایی کرد.

پلاک های ثبتی معمولا به صورت دو پلاک اصلی و یک فرعی هستند. که با یک ممیز از هم جدا شده اند. ولی در حالتی وجود دارد که پلاک ثتی تنها یک پلاک اصلی است. به این منظور که زمین مادر تقسیم نشده و یا به صورت یک پلاک اصلی و چند پلاک فرعی است. که به این منظور است ملک دارای چند تقسیم شده از نظر پلاک فرعی است.

املاکی که واجد شرایط جانمایی پلاک ثبتی می باشند

جانمایی پلاک ثبتی با استفاده از اسناد و مدارک ثبتی و قدیمی انجام می شود. در نتیجه بعد از انجام این عملیات اطلاعات دقیقی از موقعیت و حدود ثبتی ملک حاصل می شود. عملیات جانمایی پلاک ثبتی برای املامی انجام می شود که شرایط زیر را داشته باشند:

  • در صورتی که چند مالک به صورت جداگانه با اسنادی ادعای مالکیت بر یک ملک را داشته باشند.
  • در صورتی که مالک فقط سند در اختیاز دارد و از مکان دقیق ملک خود اطلاعاتی نداشته باشد.
  • زمانی که دریافت سند ملکی در مالکیت آن شبهه ای ایجاد شود.
  • اگر که شهرداری از مالکین بخواهند که نقشه دقیق ملک خود را ارائه دهند.
  • برای دیوار کشی و یا حصار بر اطراف ملک لازم است ابتدا پلاک ثبتی آن به صورت دقیق معلوم شود.
  • به جهت تعیین آدرس ملک گمشده انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک لازم و ضروری می باشد.
  • برای اخذ سند تک برگی اراضی کشاورزی ابتدا تهیه نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی ملک ضروری می باشد.

انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری

در صورتی که یک سند قدیمی از ملکی دارید اما از وضعیت و موقعیت ملک مطلع نمی باشید. و یا اینکه ملکی دارید که حدود نا مطمئنی دارد. بنابراین برای معلوم نمودن حدود اربعه ملک و آدرس ملک لازم است جانمایی پلاک ثبتی ملک انجام شود.

دلیل اینکه افراد نمی توانند آدرس و حدود ثبتی ملک را پیدا کنند این است که اطلاعات مندرج در اسناد قدیمی ممکن نیست. زیرا اطلاعات دقیق ملکانی در این اسناد درج نشده است. برای اینکه بتوان آدرس ملک را معلوم ساخت می بایست  نقشه های قدیمی بررسی شود.

در واقع به جهت معلوم نمودن این اطلاعات انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک ضروری می باشد. جانمایی پلاک ثبتی از عهده فردی متخصص بر می آید. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند جانمایی پلاک ثبتی ملک را انجام دهد.

برای انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک بعد از بررسی اسناد و مدارک قدیمی در نتیجه نقشه ثبتی ملک بر روی زمین جانمایی می شود و نقشه یو تی ام قابل تهیه می باشد.

نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی را کارشناس با استفاده از جی پی اس دو یا سه فرکانسه که دقت بالایی دارند تهیه خواهد کرد. سپس با تعیین مختصات یو تی ام کنج ها تثبیت چهارگوشه ملک بر روی زمین انجام می شود.

انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری

انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 3.6 / 5. تعداد رأی: 7

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما